اخباراسلایدرکسب و کارکنفرانس های کارآفرینی

برگزاری مراسم افتتاحيه هجدهمين كنفرانس بين المللی ارزيابی و تضمين كيفيت در نظام‌های دانشگاهی

مراسم افتتاحيه هجدهمين كنفرانس بين المللی «ارزيابی و تضمين كيفيت در نظام‌های دانشگاهی»، در روز سه شنبه، دوم ارديبهشت ماه ۱۴۰۴، رأس ساعت ۰۸:۰۰ صبح در دانشكده كارآفرينی دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.

اين مراسم با تلاوت قرآن كريم و پخش سرود ملي آغاز شد. سپس رئيس دانشكده كارآفرينی و رئيس كنفرانس، به شركت كنندگان حضوری و مجازی در همايش خير مقدم عرض نموده و از حضور مهمان ويژه اين كنفرانس، سرپرست محترم دانشگاه تهران دكتر سيد حسين حسينی و استاد ماندگار در حوزه «آموزش و كيفيت آموزشی»، دكتر عباس بازرگان هرندی، دبير كميته دائمی كنفرانس «ارزيابی و تضمين كيفيت در نظام‌های دانشگاهی» ابراز خشنودی نموده و تشکر ويژه كردند.

دكتر جهانگير يدالهی فارسی به موضوع آموزش دانشگاهی با هدف تربيت متخصصين كارآفرين، مسئوليت پذير و مشاركت كننده فعال در توليد و كاربرد دانش، پرداخته و تاكيد كردند برای حصول اطمينان از اثربخشی آموزش، به «ارزيابی آموزشی» نياز است. در ارزيابی آموزشی مشخص میشود كه چه قدر از هدف‌های يادگيری محقق شده است.

بنا به توضيحات ايشان، اين يادگيری می تواند در چند بخش تعريف شود:

الف- كسب دانش جديد

ب- كسب مهارت كاربرد دانش آموخته شده

ج- كسب توانايی دريافت بازخورد از نتايج اقدامات

د- كسب توانايی تعريف چشم انداز آينده و تعيين نقشه راه رسيدن به چشم انداز

و- كسب توانايی تعيين دانش و مهارت لازم براي طی نقشه راه چشم انداز

ه- كسب توانايی خودآزمايی و خودسازی و ايجاد شايستگی شخصی

با اين نگاه وسيع به يادگيری، اهميت ارزيابی و تضمين كيفيت برجسته تر می شود. رئيس كنفرانس بين المللی، در پايان سخنان خود، ابراز اميدواری كردند كه با مشاركت فرهيختگان حاضر، به يكی از دستاوردهای اين كنفرانس، «ارتقای نظام ارزيابی و تضمين كيفيت در نظام‌های دانشگاهی» دست يابند. در نهايت، با ارتقای كيفيت و تحقق كيفيت، دانشگاه میتواند به مأموريت كارآفرينی و مسئوليت پذيری اجتماعی بپردازد و در آن موفق شود.

در ادامه، عضو هيأت علمی دانشكده كارآفرينی و دبير علمی كنفرانس، دكتر محمدرضا زالی، در خصوص اهميت موضوع «ارزيابی آموزشی، اعتبارسنجی» به ايراد سخنرانی پرداختند. به صورت اجمالی به پيشينه سلسله كنفرانس‌های برگزار شده در چارچوب هفده دوره گذشته پرداختند و آماری از مقالات ارسال شده و فعاليت‌های علمی انجام گرفته، دادند.

در نهايت، كميته علمی كنفرانس تعداد هجده مقاله برای ارائه حضوری يا مجازی در برنامه دو روزه كنفرانس، پذيرش كردند. در اين كنفرانس مهمانان و سخنرانانی از كشورهای عراق، تركيه، چين، مالزی، لهستان، سوئد، بلژيك به صورت مجازي (آنلاين) شركت می كنند و از اين ميان سه مهمان از كشورهای لهستان، سوئد و عراق، در روز دوم كنفرانس، ارائه مقاله به صورت آنلاين خواهند داشت. چهار ميز گرد (پنل علمی) در طول دو روز كنفرانس، برگزار می شود. دو ميزگرد علمی در روز اول كنفرانس و دو ميز گرد علمی در روز دوم كنفرانس با عناوين زير برگزارخواهد شد.

ميزگرد (۱) چالش‌های ديروز و چشم اندار فردای ارزشيابی آموزش مهندسی در ايران

ميزگرد (۲) رويكرد Co-op و نقش آن در ارتقا كيفيت يادگيری دانشجويان موردی از آموزش مهندسی

ميزگرد (۳) ارتقا كيفيت آموزش عالی از طريق ارتباط اثربخش دانشگاه و صنعت موردی از دانشكده كارآفرينی – دانشگاه تهران

‌‌‌‌‌ميزگرد (۴) نقش كارآفرينی دانشگاهی و دانشگاه كارآفرين در ارتقا كيفيت فعاليت‌های نظام دانشگاهی

مراسم اختتاميه در بعدازظهر روز چهارشنبه سوم ارديبهشت ماه رأس ساعت ۱۶:۰۰ الي ۱۷:۰۰ با موضوع «ارائه قطعنامه هجدهمين كنفرانس بين المللی» و «دعوت دانشگاه ميزبان كنفرانس آينده در ارديبهشت ماه ۱۴۰۵»، با حضور دكتر محمدرضا زالی دبير علمی كنفرانس، دكتر علی باقر طاهری نيا، دبير ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی، دكتر عباس صادقی، نماينده دانشگاه گيلان برگزار خواهد شد.

در پايان بخش مراسم افتتاحيه، سرپرست دانشگاه تهران دكتر سيد حسين حسينی با موضوع «نقش ارزيابی كيفيت در آموزش دانشگاه تهران» به ايراد سخنرانی پرداختند. ايشان به نقش دانشگاه، به عنوان بستر اصلی شكل‌گيری دانش، نوآوری و پيشرفت جامعه اشاره كردند. بنا به عقيده ايشان، توجه به كيفيت فعاليت‌ها در آموزش عالی، نه‌تنها معياری برای ارزيابی كارآمدی نظام دانشگاهی است، بلكه بنيانی اساسی برای رشد علمی، توسعه پايدار و توانمندسازی نسل‌های آينده به شمار می آوردند. تضمين كيفيت در آموزش عالی، نه‌تنها موجب ارتقاي سطح علمی دانشگاه‌ها می شود، بلكه در مسير پاسخگوييی به نيازهای جامعه، افزايش نرخ فعاليت‌های كارآفرينی و توسعه منابع انسانی شايسته، متخصص و كارآمد نيز نقش مهمی ايفا می كند.

در ادامه ايشان، به سه هدف راهبردی در دانشگاه تهران كه بر اساس برنامه استراتژيك دنبال می شود، مورد توجه قرار دادند:

  1. حركت به‌سوی دانشگاه كارآفرين
  2. بين‌المللی سازی دانشگاه، و
  3. ايفای نقش فعال در مسئوليت پذيری اجتماعی.

از جمله عوامل مؤثر در تحقق دانشگاه كارآفرين به عنوان مأموريت سوم دانشگاه‌ها (در كنار آموزش و پژوهش به عنوان مأموريت‌های اول و دوم دانشگاه)، توسعه آموزش‌های كارآفرينی است. اين امر به صورت عمودی و افقی در اهداف اصلی دانشگاه تهران مورد نظر قرار می گيرد.

بدين جهت، دانشگاه تهران برای بهبود كيفيت ياددهی و يادگيری در حال حاضر و در راستای دانشگاه آينده اقدامات متعددی را انجام داده است. از جمله آن‌ها، می توان به بازنگری برنامه‌ها و طرح درس‌ها در اغلب رشته‌های آموزشی و برنامه‌های درسی معطوف داشته است تا آنها را با نيازهای صنعت و جامعه متناسب سازد. از اين جمله می توان به برنامه‌ريزی و اجرای برنامه‌های آموزشی با روش «كوآپ » (Cooperative Education Program= Co-op) اشاره كرد. همچنين، می توان به توسعه دوره‌های كارآموزی، طراحی رشته‌های دوجهی و استفاده از روش‌هاي يادگيری تجربی اشاره كرد. اين نوع برنامه‌های آموزشی دوجهی كاملاً مهارت محور، مبتنی بر رويكرد تجربی و فرآيند كارآفرينی (از تفكر و ايده پردازی كارآفرينانه تا راه اندازی كسب و كارنوپا) بوده و با هدف اتصال به بازار و زنجيره ارزش داخلی (از طريق پارك علم و فناوری دانشگاه تهران) و صنعت و بازار تدوين شده‌اند.

همچنين دكتر سيد حسين حسيني يادآوری كردند كه دانشگاه تهران به طراحی و اجرای دوره‌های كهاد در بيش از ۱۸ رشته از جمله كهاد رشته مهندسی كامپيوتر، كهاد رشته اقتصاد، كهاد رشته زبان و ادبيات فارسی، كهاد رشته باستان شناسی و كهاد كارآفرينی با رويكردهای نوين آموزشی اقدام كرده است. در واقع تحقق ابعاد دانشگاه كارآفرين در دانشگاه تهران نه تنها نيازمند بازنگری فرايندهای آموزشی و پژوهشی است بلكه نيازمند توسعه افقی (مانند دوره كهاد) و توسعه عمودی آموزش‌های كارآفرينی در مقاطع مختلف است. اين عملكرد نه تنها به طور مستقيم به دنبال تربيت انواع كارآفرينان، مربيان و سياستگذاران كارآفرينی در سطوح مختلف آموزش رشته‌های كارآفرينی هست بلكه به دنبال ايجاد، توسعه و تقويت ذهنيت كارآفرينانه در ميان دانشجويان مستعد و علاقمند ساير رشته‌ها و حمايت از ايده‌های كارآفرينانه دانشجويان مان از طريق پارك علم و فناوری، مراكز شتابدهی و نوآوری مستقر در دانشگاه و دانشكده كارآفرينی، به عنوان اولين دانشكده كارآفرينی در خاورميانه و شمال افريقا، هست.

امروزه صاحبنظران معتقدند كه مهمترين رسالت دانشگاه‌ها توسعه ذهنيت كارآفرينانه در دانشجويان نه صرفاً با نگاه كارآفرينی به عنوان يك حرفه، بلكه به عنوان يك سبك زندگی و تزريق اين ذهنيت در تصميم گير‌ی ها و رفتارها و مواجه با مشكلات روزمره با هدف بهزيستی بهتر آنها است. از اين رو دانشگاه تهران نيازمند حركت بيش از پيش در اين جهت می باشد. بدين ترتيب در دانشگاه تهران نه‌تنها در صدد افزايش نرخ اشتغال‌پذيری دانش‌آموختگان مان می باشيم، بلكه در پي افزايش نرخ كارآفرينی پذيری دانشجويان و دانش آموختگان نيز هستيم.

به هر حال در دنيای امروز، كه تغييرات علمی و فناوری با سرعتی غيرقابل‌تصور در حال وقوع است، ارزيابی و ارتقای مستمر كيفيت در نظام‌های دانشگاهی برای حفظ رقابت‌پذيری و تطبيق با نيازهای متحول جامعه امری ضروری است. موجب خرسندی است كه دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۵ مركز ارزيابی كيفيت دانشگاه را زير نظر مستقيم رئيس دانشگاه ايجاد كرد و پيش قراول امر ارزيابي و بهبود كيفيت آموزش عالی در كشور بوده است. به همين جهت دانشگاه تهران به عنوان نخستين عضو مؤسسه‌ای (Institutional member) به عضويت در شبكه كيفيت آموزش عالی در آسيا و اقيانوسيه (APQN) درآمده است.

اين كنفرانس، كه در ۱۸ سال گذشته بدون وقفه به طور سالانه برگزار شده، فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربه‌ها و ارائه راهكارهای نوين در حوزه ارزيابی، تضمين و ارتقای كيفيت در آموزش عالی است.

دكتر سيد حسين حسينی، سرپرست دانشگاه تهران ابراز اميدواری كردند كه با مشاركت فرهيختگان، بتوانيم در مسير بهبود مستمر كيفيت در نظام آموزش عالی كشور گام‌هاي مؤثری برداشته و با همكاری های علمی و پژوهشی، دانشگاه‌ها را به جايگاهی شايسته‌تر در سطح ملی و بين‌المللی برسانيم. در پايان اين سخنرانی، ايشان ضمن آرزوی موفقيت برای همه عزيزان، از دانشمندان و پژوهشگران از دانشگاه‌های معتبر جهان كه با اين كنفرانس همكاری كرده‌اند، تشكر كردند.

شايان ذكر است دانشكده كارآفرينی دانشگاه تهران برای دومين بار ميزبان برگزاری كنفرانس بين المللی «ارزيابی و تضمين كيفيت در نظام‌های دانشگاهی» شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا